Wat een label met de mindset van je kind doet…
“Mijn kind kan niet goed lezen en heeft voorleessoftware nodig, want hij heeft dyslexie. Daar zal hij mee moeten leren leven…” zei een moeder me.
Zou haar kind nog erg gemotiveerd zijn om toch te oefenen met lezen? Ik denk het niet!
Zelfs de moeder was de motivatie kwijt….
Dat kan het effect zijn van een label op je kind en op jou als ouder.
Label remt de groei
Een label remt het leren en de ontwikkeling af. Vaak wordt het label een excuus om zich niet verder te ontwikkelen. Want het “kan niet”. Het staat zelfs op papier. Bevestigd door een professional.
Een dyslexieverklaring, bijvoorbeeld, geeft je wel de bevestiging dat je kind anders is dan andere kinderen. En dat geeft inzicht, herkenning, erkenning.
Het bevestigt wat je al wist: je kind is niet dom, hij heeft dyslexie. Je kind is niet stout, hij heeft ADHD. Hij kan er niks aan doen.
Kijktip: Zag je de kinderfilm “De fantast” al? Ik nam een interview af van regiseuse Rosa Meijer, waarin ze me vertelde welk effect haar label op haar had.
De kinderfilm “De fantast” is leuk om met je kind te bekijken. Ook deze jongen krijgt een etiket. Komt het wel goed met hem?
Je vindt zowel de film “De fantast” als het interview met Rosa hier.
Fixed mindset versus growth mindset
Wees je wel bewust van de valkuil: misschien ga je ervan uit dat hij het toch niet kan. Of de leerkracht laat zich beïnvloeden door het label. “Je kan het toch niet, dus gebruik de maaltafelkaart maar.”
Hoe denk je dat je kind zich daarbij voelt? “Ik kan het toch niet…”
Waarom zou hij nog moeite doen?
Deze instelling wordt fixed mindset genoemd. Je gaat ervan uit dat je mogelijkheden vaststaan. Je kan het nu niet? Dan kan je het nooit.
Daartegenover staat de growth mindset. Bij deze mindset kijk je naar wat je nu kan en hoe je kan groeien. Wat je nu nog niet kan, kan je leren.
Groeien met de juiste ondersteuning
Het label zou ook een startpunt kunnen zijn. Een handvat waarin je ondersteuning zoekt om te groeien.
Zelfs wanneer je kind vast zit in de belemmerende gedachte “ik kan het toch niet”, zijn er flink wat groeikansen. Belangrijk is om aan de mindset van je kind te werken.
De boodschap voor je kind is: “Je bent goed genoeg!”, en we focussen op de talenten van je kind. Dat geeft hem de mogelijkheid om te groeien, ondanks het label.
Ik beluisterde pas een boeiende podcast van Platform Mindset over dit onderwerp. Je kan hem hier beluisteren:
Lees- en luistertip: Wil je meer weten over hoe je kind een growth mindset kan ontwikkelen? Je vindt de website van Platform Mindset hier.
Ze hebben ook heel wat gratis te downloaden materialen. Een aanrader!
Klopt het label wel?
Daarbij komt nog dat niet alle labels terecht zijn. Ik hoor ouders vaak vertellen dat ze hun kind niet herkennen in het label. Herkenbaar?
Deel jouw ervaring gerust onder dit artikel.
“Ik vertrouw geen enkel etiket.” – Wim Bouman
In zijn artikel haalt hij aan dat etiketten subjectief zijn. Er is immers geen medische test die eenduidig aangeeft wat er “mis” is. En dat is het volgens mij ook niet. Er is niks mis…
Label = anders denken
Zelf hecht ik weinig belang aan het label. “Je kind ís goed genoeg!” Het label bevestigt voor mij vooral dat jouw kind op een andere manier denkt. En dan moet je ook op een andere manier leren.
Als je kind het label dyslexie, dyscalculie, ADHD, ADD, TOS, ASS of dysharmonisch profiel kreeg, dan denkt hij meer met de rechter hersenhelft.
Deze kinderen denken heel visueel en/of gevoelsmatig en dat botst met de manier van leren op school. Ze kunnen gewoon wél vlot leren lezen, correct leren spellen en goed leren rekenen. Ze kunnen zelfs hun concentratie verbeteren. Alleen op een andere manier.
Gebruik de leerstijl van je kind
Dus als je kind een etiket heeft gekregen, ga er dan niet meteen van uit dat er niet veel aan te doen is. Jouw kind kan er wél in groeien! En een stuk makkelijker dan je denkt. Want het geheim zit in de leerstijl van je kind. Als je kind volgens zijn leerstijl leert dan lukt het wel!
Meer weten? Download mijn checklist om de leerstijl van je kind te ontdekken.