Kinderfilm-De-Fantast-interview

Als je niet goed meekomt op school, dan heb je andere gaven!

Een interview met Rosa Meijer, de regisseur van de kinderfilm “De Fantast”.

Loopt jouw kind tegen het schoolsysteem aan? Denkt jouw kind daardoor dat hij dom is?

Dan willen jullie zeker de kinderfilm “De Fantast” van Rosa Meijer bekijken.

Je kind ontdekt erin dat hij/zij ook een “Keesje” is en dat het fijn kan zijn om anders te zijn. Want ook jouw kind heeft gaven waar hij trots op kan zijn.

Bekijk of lees over mijn interview met regisseuse Rosa Meijer van “De Fantast”…

Deze link gaat naar direct naar de film “De Fantast”.

Ben je leerkracht?

Dan wil je vast “De Fantast” naar jouw school halen, samen met Rosa zelf, zodat je het thema onder de aandacht kan brengen in je klas!

De trailer…

Het interview met Rosa Meijer…

👉 Lees je liever, dan vind je hieronder een korte samenvatting.

Rosa en ik praten over de kinderfilm “De Fantast”…

“De Fantast is het afstudeerproject van Rosa Meijer, als regisseur. Voor deze kinderflim haalt ze haar inspiratie uit haar eigen schooltijd. Want als kind kon ze ook niet goed mee op school.

Net als Keesje in de film moest Rosa heel wat tests ondergaan. En zelfs een MRI-scan. Vandaar dat die ook in de film zitten.

Van de vorm van de MRI-scanner maakte Keesje een raket. En de astronautjes die daarbij horen halen in zijn grote fantasie de sommen door elkaar. En hij wil zo graag “Rekentijger” worden…

Rosa vertelt ons dat je van al die tests best wel onzeker van kan worden.

In de film wordt het thema vanuit verschillende perspectieven getoond: zowel vanuit de ouders, de leerkrachten, als vanuit het kind zelf. Niet om iemand de schuld te geven, maar meer om het systeem te laten zien.

Je moet getest worden om een label te kunnen krijgen. Dat label heb je dan weer nodig om hulp te kunnen krijgen…

Het belangrijkste is natuurlijk de hulp voor het kind, niet per se het label.

Het schoolse systeem wil je in een soort mal passen. Ook Rosa paste daar niet in. Ze vindt het juist zo leuk dat er kinderen zijn die anders zijn. Dat mag volgens haar wel meer gevierd worden en positief worden bekeken.

De belangrijkste boodschap in de film is dat je…
ondanks dat je anders denkt en moeilijk mee kan in het systeem, je goed bent zoals je bent.

Ook jouw kind mag zien “Oh kijk, ik ben eigenlijk ook een Keesje. En dat is juist supper leuk!”. Dat is een beetje vertrouwen geven aan kinderen.

 

Daarom vind ik dat je “De Fantast” moet gezien hebben…

“De Fantast” is een film die elke ouder die een kind heeft dat niet (goed) mee kan op school, zou moeten kijken, liefst samen met het kind.

Ik vind deze film heel interessant omdat jij en je kind hierin veel herkenning kunnen vinden.

Keesje is een jongen die zijn rechter hersenhelft nodig heeft om de leerstof te kunnen opslaan. Hij heeft zijn visuele en gevoelsmatige denksysteem nodig om makkelijk te leren.

Leestip: Wil je meer weten over de denksystemen en hun invloed op het leren van je kind en waarom dat het zo lastig is op school? Lees dan dit weetje: Ook jouw kind kan makkelijk leren.

Als Keesje zou leren om de sommen en maaltafels visueel in zijn hoofd te zetten, dan zou hij wél een “rekentijger” worden.

Op school wordt alles via de linker hersenhelft aangeboden: dat betekent dat je kind moet luisteren en redeneren. En als je kind anders denkt, zoals Keesje, dan blijft het zo niet hangen. Hoeveel energie jullie er ook in stoppen.

Je kind kan zijn gave inzetten en wél makkelijk mee kunnen. Gewoon op zijn eigen manier.

Daarmee kan ik je helpen. Ik leer ouders en hun kind om die gave in te zetten, zodat leren eindelijk makkelijk wordt…

Meer weten? Schrijf je dan in voor mijn gratis video-reeks.

Mama’s en papa’s kijk “De Fantast” samen met je kind zodat je kind zich kan herkennen en zodat je kind weet dat hij ook gaven heeft. En dat het goed is zoals je bent, ook als je een “Keesje” bent.

Ben je leerkracht?

Rosa gaat in Nederland langs scholen om de film met de kinderen te bekijken en de thematiek van leerproblemen bespreekbaar te maken.

Wat ze precies doet verschilt een beetje per groep. Met jongere kinderen kijkt ze de film en daarna wordt erover gepraat in een kringgesprek. Ze  praat over de film: of de kinderen zich kunnen verplaatsen in Keesje en wat hen opviel in de film

Natuurlijk vertelt ze ook haar eigen verhaal. Want zij is het levende bewijs dat het gewoon goed kan komen. Ze kan gewoon een film maken. Als je iets wilt, kan je het echt bereiken!

Soms maakt ze ook een tekening met de kinderen. Met oudere kinderen schrijft ze een filmscène. En met nog oudere kinderen laat ze zien hoe je een film maakt. Wat zijn de stappen? En dan worden er in groepjes filmpjes gemaakt.

Het is dus praten over het thema, maar vooral iets creatiefs doen.

Ook Belgische scholen kunnen contact met Rosa opnemen om haar en de film naar hun school te halen voor een fijne en leerzame activiteit.

Ben je leerkracht en wil je Rosa met “De Fantast” naar je school halen?

Neem dan contact op met Rosa: defantastfilm@gmail.com

Hier vind je “De Fantast” op sociale media…