Wil school niet dat je kind anders leert? Staan ze er niet voor open?
Wat zou hen helpen om er wel voor open te staan?
Wat kan je vragen? Wat kan je verwachten? Wat kan je doen?
De school van Tines dochter wilde niet meewerken. Tine kwam bij mij in de praktijk met haar dochter omdat het niet goed ging op school. Lezen ging moeizaam, spelling was een regelrechte ramp want ze schreef alles fonetisch en paste geen spellingsregels toe. Verder waren er problemen met het automatiseren van leerstof.
Zowel Tine als haar dochter leerden de basistechniek om visueel te leren en ze gingen daarmee aan de slag. Er was al snel resultaat: het eerste dictee dat anders werd voorbereid ging al zoveel beter!
Voor dat dictee hadden ze ook de woorden van school meegekregen, zodat ze die konden oefenen.
Maar toen liep het contact met school helemaal mis. Opeens stonden ze niet meer open om anders te leren. Ze wilden de woorden niet meegeven. Ze maakten de mama bang om “hulpmiddelen” te gebruiken omdat haar dochter dan haar diploma niet zou halen…. Maar ze vroeg helemaal geen hulpmiddelen, ze vroeg gewoon de leerstof. Zodat haar dochter de woorden op haar manier zou kunnen automatiseren.
Heb jij al eens een toets moeten doen van leerstof die je niet mocht leren? Niet eerlijk, toch?
Dat is precies wat hier gebeurde….
Waarom ze anders leren
Misschien willen ze de woorden van het dictee zelf niet geven omdat ze willen zien of je kind de spellingsregels toepast. Dat past helemaal in de methode van school. En er zijn ook heel wat kinderen die erbij gebaat zijn om taal met spellingsregels te beredeneren. Maar niet alle kinderen!
Kinderen waarbij spelling een ramp is, die de spellingsregels niet toepassen, die alles fonetisch schrijven, hebben niet veel aan die regels. Dat is niet de manier waarop zij de spelling automatiseren.
Voor hen is spelling zo moeilijk omdat de manier van leren niet past bij hoe zij de leerstof automatiseren. Zij hebben dus een ander manier nodig. Zij moeten “anders leren”.
Ik noem het wel eens de rechtsgeoriënteerde leerstijl. Lees hier wat dat precies betekent.
Hoe wel? Met woordbeelden!
Deze kinderen leren de spelling niet via spellingsregels. Zij gaan ineens naar het eindpunt: een goed woordbeeld van het woord in hun hoofd. Als volwassenen spellen wij ook zo. Wij gebruiken het woordbeeld in ons hoofd omdat wij de spelling al goed automatiseerden. Wij gebruiken de tussenstap van de regel niet meer (tenzij voor werkwoordspelling).
Als jij per ongeluk iets fout schrijft, dan zie je dat het er raar uitziet en verbeter je het snel. Waar of niet?
Zo werk ik met je kind
Zo werk ik ook met jouw kind. We zetten goede woordbeelden in het hoofd en leren een goede, makkelijk toepasbare techniek voor de werkwoordspelling. Het is dan ook heel belangrijk om een woordenlijst te hebben om mee te werken. Want de woordenlijsten moeten in het hoofd van je kind komen. En hoewel ik die lijsten per schooljaar heb, is enige communicatie en samenwerking met school toch wel aan te raden.
Woordenlijst is geen hulpmiddel
Het is ideaal als je met je kind woorden kunt oefenen die nu in de klas aan bod komen. Zo voelt je kind dat hij mee kan in de klas. Zodat je kind de woorden die op het volgende dictee komen al in zijn hoofd heeft. Anders krijgt hij een toets van iets wat hij nog niet geleerd heeft….
Omdat je kind de spelling niet beredeneert, heeft het ook geen zin om te toetsen of hij de spellingsregels toepast. Want dat doet hij namelijk niet. Dat is niet zijn manier om spelling te automatiseren. Daarom is een woordenlijst geen hulpmiddel voor je kind, maar gewoon de leerstof. En hij moet de kans krijgen om die in te oefenen.
Wat kan je doen?
Communiceer open met de school. Vertel dat je kind een andere leerstijl heeft. De wetenschap (!) noemt dit de visueel cognitieve leerstijl.
Vertel dat je kind de woorden nodig heeft die nu in de klas worden geleerd om die thuis samen met jou te automatiseren op de visuele manier. Vertel dat je kind de kans moet krijgen om de woorden die op het dictee zullen komen ervoor in zijn hoofd te zetten. Natuurlijk niet alleen die woorden, maar alle woorden van het woordpakket.
Ik geef in het begin van het traject een brief mee voor school met uitleg van de methode en suggesties wat de leerkracht kan doen om je kind mee te ondersteunen. En die ondersteuning is eigenlijk minimaal. Want we nemen alles uit handen. Jij en je kind gaan elke dag 15 minuten woorden in het hoofd zetten. En zo automatiseert je kind de spelling.
Onbekend is onbemind
De kans is groot dat de school onbekend is met de methode. Raad dan het boek “Krachtig anders leren” aan. Zodat de leerkracht interessante en nuttige achtergrondinformatie krijgt. Op die manier begrijpt de leerkracht waarom het bij jouw kind anders moet. En hoe dan.
De leerkracht kan ook het gratis webinar van Wim Bouman, de schrijver van “Krachtig anders leren”, volgen. In dat webinar wordt de methode en het waarom in een uurtje duidelijk uitgelegd, en op het einde krijg je de kans om vragen te stellen.
Als school niet openstaat voor “anders leren” is dat bijna altijd omdat ze onbekend zijn met de leerstijl van je kind.
Omdat ze zo door het systeem gevormd zijn en de klassieke methodes en manieren volgen. Ze beseffen niet dat er ook leerlingen zijn die het anders moeten doen.
Help hen daarbij. Reik informatie aan. Ga in een onbevooroordeeld, open gesprek. We verwachten niet veel van ze. Enkel de leerstof, en dat zijn de woorden. De rest doen wij voor hen. Jij, je kind en ik.
De school wil ook dat je kind vooruit gaat. Ze weten alleen nog niet hoe. Omdat het systeem hen dat inzicht niet meegaf. De school is dus geen vijand. Jullie hoeven niet tegenover elkaar te staan briesen over je kind. Sta naast de leerkracht en reik aan. En wedden dat school verbaasd zal zijn over het resultaat van dat anders leren?
Ik kreeg eens een mailtje van de school van één van mijn coachees. Ze wilden meer weten over de methode omdat ze zo verbaasd waren over de onverwachte vooruitgang van deze leerling. Dat kan ook bij jou gebeuren!
En als die samenwerking met school toch helemaal mislukt? Dan kan je nog altijd een andere school overwegen, met een meer open mind. Huisonderwijs is ook een optie: dan heb je alles zelf in de hand. Zo doen wij het met onze dochter.
Er is altijd een weg! Veel succes.
Wil je ermee beginnen om met je kind anders te leren zodat dat leesniveau eindelijk vooruit gaat, zodat die spelling eindelijk beter gaat, zodat die sommen en maaltafels eindelijk wél geautomatiseerd worden? Maak dan een afspraak voor een gratis kennismakingsgesprek met mij. Dan bespreken we samen wat we voor je kind kunnen doen.