ik-leer-anders-coach

In je zoektocht naar hulp voor het leerprobleem van je kind, kwam je de methode Ik leer anders misschien al tegen. Of je zag in mijn video-reeks dat ik een officiële Ik leer anders coach ben.

Je vraagt je wellicht af hoe deze mehtode nu werkt. Wat is zo anders – en beter – dan de klassieke logopedie?

Als je het onderstaande filmpje bekijkt, dan heb je er al een goed “beeld” van hoe ik met deze methode je kind helpt met leren.

Voor mij kwam dit filmpje als geroepen. Ik geef je even een kijkje in onze situatie: onze dochter was 6 jaar en we zaten muurvast in het leesproces. Ze wisselde de letters b en d en raadde tijdens het lezen welke letter er stond. Ze keek naar de tekeningen en gebruikte de context van de zin om te gokken of ze b of d moest lezen. Ze had een achterstand met lezen en die achterstand zou alleen maar groter worden.

Door dit filmpje “zag” ik dat dit dé oplossing was voor mijn dringende probleem. Ik zag direct dat dit ging werken. De vewachtingen werden gelukkig volledig ingelost.

Ik kocht het werkboek en we gingen samen aan de slag.

Vanaf toen maakten we elke dag woordbeelden. Het leek wel of we een foto van het woord maakten en dat in het geheugen prentten. En dat is precies wat visueel leren is: je maakt een beeld van de leerstof en bewaart dit beeld in het geheugen.

Dat is hoe ik een jaar later (2020) ook andere kinderen als Ik leer anders coach ging helpen. En de resultaten zijn verbluffend!

Het is echt heerlijk om kinderen zo vooruit te zien gaan, gewoon omdat ze nu leren op de manier die voor hen wél gemakkelijk is.

Hoe we het alfabet leren…

Het eerste wat we doen is het alfabet in het langetermijngeheugen van je kind zetten. Je kind “ziet” de letters in zijn hoofd in een handig overzicht. Elke keer wanneer je kind leest of schrijft zoeken de hersenen die letters op maar dat gebeurt vaak onbewust. Lezen en schrijven wordt hierdoor al vanzelf wat makkelijker.

Ook het feit dat de letters niet in één lange rij staan, maakt het veel makkelijker om een letter te vinden. Je ogen moeten niet constant van links naar rechts schieten, want de letters staan dan zo geordend dat je in één oogopslag alle letters ziet. Je kan er dus direct de letter uitpikken die je nodig hebt.

Je kind kan dit beeld van het alfabet in het hoofd ook bewust gebruiken: bv. wanneer hij twijfelt of het b of d is. Of wanneer hij iets alfabetisch moet opzoeken of ordenen.

“Foto” van een woord – hulp bij lezen en spellen

Daarnaast heeft je kind ook een beeld in het hoofd nodig van verschillende woorden. Als je kind in zijn geheugen als het ware een foto maakt van een woord in zijn geheel, dan kan hij dat woord herkennen en dus ook lezen. Er hoeft dan niet meer gehakt en geplakt te worden.

“Hakken en plakken” vinden veel kinderen het latigst aan leren lezen. Bij deze stap-voor-stapmethode wordt de linkerhersenhelft aangesproken. Vindt jouw kind dit moeilijk? Of merk je dat het hem veel moeite kost om te hakken en te plakken? Dan is dat een duidelijk signaal dat je kind het geheel nodig heeft om te leren lezen. Dat is wat ik als Ik leer anders coach aan je kind leer: beelden maken van woorden in zijn geheel.

Onderschat niet welke enorme stappen je kind op die manier kan zetten: veel kinderen kunnen zo in een paar maanden tijd “zomaar” 1 of 2 AVI-niveau’s omhoog gaan!

Spelling is actief!

Tot nu toe hebben we gesproken over de voordelen bij lezen, wat pasief is. Schrijven (of spelling) is actief, en daarom is het hier nog belangrijker dat je kind weet of hond met een d of t moet. Dit is moeilijker dan lezen, en daarom zal je kind het woordbeeld hier nog harder nodig hebben dan bij lezen.

Als je kind veel leest dan pikt hij woorden op, die hij later weer herkent en vlot leest. Maar voor spelling is dit niet genoeg. Gelukkig is er een eenvoudige techniek om woordbeelden in zijn geheugen te zetten.

Een Ik leer anders coach laat je kind het woord in zijn hoofd zetten als beeld. Met dit beeld kan hij het woord van voor naar achter en van achter naar voor spellen. Als je kind dyslexie heeft dan ben je vast onder de indruk als je hem het woord station ook van achter naar voor correct hoort spellen. Dat is alleen mogelijk als hij het woord in zijn hoofd “ziet” staan: het is alsof het als een foto opgeslagen is in zijn geheugen.

Een tijdje geleden, toen ik met Kernvisie Methode in aanraking kwam, ontdekte ik dat het achteruit spellen van woorden het beeld in je hersenen echter vertroebelt. Dat is natuurlijk niet zo goed. Daarom doe ik dat ook niet meer, ook al raken ouders daar van onder de indruk.

Ontdek wat het verschil is tussen Ik leer anders en Kernvisie methode en waarom ik overstapte naar Kernvisie methode.

👉 Dat wordt het volgende weetje! Schrijf onderaan deze pagina in voor de gratis video-reeks. Dan laat ik je ook weten wanneer dit weetje verschijnt!

Sommen en maaltafels automatiseren

Ook sommen kan je automatiseren door ze als beeld in je hoofd op te slaan. Sommige ouders denken dat hun kind geen hulp nodig heeft bij rekenen omdat hij snel sommen oplost.

Toch merk ik dat die kinderen, de sommen met de brug over de 10 en de maaltafels niet automatiseren. Ze gebruiken zelf bedachte trucjes, waar ze zo snel mee zijn dat jij het als ouder vaak niet eens door hebt.

Trucjes zijn niet snel…

Maar die trucjes zijn niet snel genoeg meer zijn wanneer je kind in het middelbaar onderwijs zit. Dan is zijn denkvermogen nodig voor de ingewikkelde bewerkingen, zodat er voor die zelf gevonden trucjes geen tijd meer is.

Met de Ik leer anders-methode slaan we de sommen en maaltafels ook visueel op zodat die wél geautomatiseerd worden, en er later geen problemen meer opduiken, wand de basis zit goed. Nog belangrijker, je kind kan leren op de manier die het best bij hem past – de meest efficiënte manier voor hem.

Je kind zal hier zijn hele schoolcarrière en zelfs daarna profijt van hebben. Welk groter en belangrijker cadeau kan jij je kind geven?

Ook kloklezen wordt eenvoudiger

Tijd is waarschijnlijk iets waar je kind niet zo veel mee bezig is en waar hij weinig voeling mee heeft.

Onze dochter heeft ook niet veel met tijd. Soms kan ik daar handig gebruik van maken: als ik met haar in de speeltuin ben. Ze wil dan uiteraard zo lang mogelijk blijven. Wanneer ik aangeef dat we naar huis moeten gaan, vraagt ze altijd om nog te mogen blijven. Als ik dan zeg: “OK, nog 3 minuten”, dan is ze daar oprecht blij mee! 😆

Kloklezen is vaak moeilijk voor hen, vooral de analoge klok. Ook hier kan ik j ekind helpe op een visuele manier. We maken een hele tekening in het hoofd waar alles op staat dat je kind nodig heeft om het uur goed te kunnen aflezen.

Ruim een jaar Ik leer anders coach

Ik ben in januari 2020 officiëel gestart als Ik leer anders coach.

Mijn doel is om jouw kind te helpen vooruit te komen met leren. Ik ben ervan overtuigd dat ook jouw kind de spelling, sommen en maaltafels kan automatiseren. De achterstand die je kind heeft opgebouwd kunnen jullie weer inhalen. Zonder zweten en zwoegen – want nu gebruiken  we het talent van je kind.

Ik ben erg tevreden over van deze methode. Niet alleen mijn eigen dochter maar ook andere kinderen die ik hielp konden nu grote stappen vooruit zetten.

Vroeger met tegenzin naar school, nu voelen ze zich goed op school. Vroeger steeds weer onvoldoendes op dictee, nu schrijven ze goede dictees. Geweldig om te zien hoe het zelfvertrouwen van een kind groeit wanneer je de juiste methode gebruikt bij zijn leerproces.

Kernvisie – om je kind nog beter te helpen

Toch miste ik nog iets. Ik miste nog handvatten voor het sociaal-emotionele stuk. Deze vond ik in de Kernvisie methode.

Beide methodes hebben dezelfde oorsprong, je zou kunnen zeggen dat de Kernvisie methode de grote broer is van Ik leer anders.

Een grote broer omdat de Kernvisie methode verder ontwikkelde dan Ik leer anders.

Als jullie al verschillende hulpverleners contacteerden en je kind daarom weerstand heeft, zal het sociaal-emotionele stuk van deze methode mij helpen om je kind beter te helpen. Daarnaast zijn ook de technieken van het didactische stuk verfijnd en verbeterd.

Ontdek meer over de sociaal emotionele handvatten van Kernvisie in een volgend weetje.

👉 Ook dit weetje verschijnt binnenkort. Schrijf dus in voor de gratis video-reeks onderaan deze pagina. Dan hou ik je op de hoogte.

Om jouw kind beter te kunnen helpen besloot ik om deze verdiepende opleiding ook te volgen. Ik wil jouw kind het beste kunnen geven. Intussen ben ik officieel Kernvisiecoach.

In het volgende weetje vertel ik je graag meer over de Kernvisie methode en waarom ik deze zoveel beter vind.

Wordt vervolgd…

0
Ik lees en beantwoord alles!x
()
x