hoe-engels-leren-met-dyslexie

Je kind heeft dyslexie en heeft een leesniveau AVI 3 of 4 (= einde 1ste begin 2de leerjaar) en nu moet het Engels leren?

Hoe Engels leren met dyslexie? Ik hoorde pas van een moeder dat haar zoon Engelse woorden moest leren lezen die hij in het Nederlands nog niet kon lezen! ?

Waarom is het zo moeilijk en hoe kan je een kind met dyslexie Engels leren?

Waarom is Engels leren zo moeilijk bij dyslexie?

Een kind met dyslexie vind lezen sowieso al lastig. Als je kind een AVI niveau heeft van 3 of 4 dan zullen de Engelse woorden nog lastiger zijn…

Het moeilijke aan Engels is dat er geen lijn zit in de spelling. Denk maar aan de woorden “laughter” en “slaughter”, die bijna hetzelfde geschreven worden maar totaal iets anders betekenen én nog eens helemaal anders worden uitgesproken.

Niet verwonderlijk dat je kind het lastig vindt!

Als je kind gewoon is om bij het lezen te hakken en te plakken (zo leerde je kind het lezen op school) dan lukt dit niet met Engelse woorden. Misschien lukt het wél met woorden als cat en dog, maar bij de meeste woorden niet.

Er zijn ook leerlingen met dyslexie die heel erg “radend” lezen. Voor hen zou het veel beter moeten meevallen om Engels te lezen. Maar bij spelling hebben ze dit voordeel niet… Dus weer bij af. 

Leestip: dit is een leuke website over Engels bij dyslexie.

Hoe Engels leren met dyslexie?

Een kind met dyslexie Engels leren gaat veel makkelijker door op een heel andere manier te gaan werken:

  • onderdompelen
  • Engelse woorden visueel opslaan

Onderdompelen in Engels bij dyslexie

Een kind met dyslexie leert een vreemde taal het best door in die taal te worden ondergedompeld. Dus zonder woordenlijst en zonder thematisch, gestructureerde methode.  Maar wel door in de praktijk te moeten spreken en je te behelpen.

Als jong meisje (14 jaar) ging ik logeren bij een Waalse familie want één van de dochters was mijn vriendin geworden. Ik “woonde” er tijdens de schoolvakanties een paar weken. Ik sprak er enkel Frans en werd ook vriendelijk verbeterd. Het resultaat: ik spreek erg goed Frans!

Met Engels had ik minder geluk! Ik had geen Engelstalige vriendin met wie ik wel moést praten. Bovendien sprak de lerares alleen Engels in de klas (1ste secundair), terwijl ik nog niets verstond (letterlijk!) en miste ik zo de instructie. En ik durfde het niet te vragen…

Ja, dat is ook onderdompelen omdat ze enkel Engels sprak. Maar het was niet in een alledaagse situatie, het was in de klas (dus zonder de context over wat er gezegd werd) met een boek waar ik geen structuur of lijn in zag en waarvan ik ook nooit wist waar we waren, want dat had ik niet begrepen. En niemand merkte dat op of hielp me.

Ten slotte wist ik ook niet hoe ik het best woordenschat kon leren. Ik dreunde af en dreunde af: veel inspanning (echt!) en geen resultaat: gebuisd of net 50% omdat de leerkracht medelijden had en me extra punten gaf op mondeling omdat ik me zo inzette en er toch niet veel van bakte (dit was een andere leerkracht en een paar jaar later).

Was ik niet slim genoeg voor Engels? Jawel hoor! Ik wist alleen niet hoe ik het kon leren en de methoden van school werkten niet.

Nu spreek ik heel goed Engels, trouwens, beter dan Frans zelfs! Benieuwd hoe dat gekomen is? Je denkt vast dat ik nog harder ben gaan studeren en afdreunen tot ik het wél kon.

Mis! Ik heb alle methodes opzij geschoven. Ik ben in een omgeving terecht gekomen waar ik wel moést spreken en zo werd ik helemaal ondergedompeld in de Engelse taal!

Woorden visueel opslaan

Een andere belangrijke sleutel om een kind met dyslexie te helpen met Engels leren is woorden visueel opslaan. De woorden (met de uitspraak) worden dan visueel opgeslagen in het langetermijngeheugen.

Stel dat je op een bord dit ziet staan:

gelach  –  laughter

Als je dit in je verbeelding kunt “zien” staan dan hoef je maar naar dit beeld te kijken en je weet dat het woord én de spelling ervan!

Een krachtige visuele manier van leren: je kind hoeft het maar 1x goed op te slaan! Geen eindeloos afdreunen zonder resultaat meer!

Waarom werkt een visuele methode bij dyslexie?

Het antwoord is in de hersenen te vinden. Uit onderzoek blijkt dat een kind met dyslexie er de voorkeur aan geeft om via de rechter hersenhelft te leren.
In de rechter hersenhelft verwerken we oa. beeld, beleving en overzicht.

Als een kind met dyslexie op een visuele manier Engelse woorden kan opslaan (zoals in het voorbeeld hierboven) dan kan hij er naar ‘kijken’ wanneer hij maar wil, omdat het ‘spiekbriefje’ in zijn hoofd zit.
Dit werkt bij dyslexie veel beter dan de klassieke manier van school die meer op ‘horen’, ‘beredeneren’ gebaseerd is en ‘stap voor stap’ werkt.
Een kind met dyslexie kan Engels wél vlot leren als hij het op een visuele manier kan doen en als hij kan ‘beleven’ door in de praktijk te leren (= onderdompelen).

Meer weten over deze visuele leerstijl? Schrijf je dan hieronder in voor een gratis video-reeks en ontdekt wat het precies is!

Wetenschappelijk onderzoek naar de manier van denken bij dyslexie?

De Amerikaan Ron Davis ontdekte dat dyslexie veroorzaakt wordt door een andere manier van denken. Meer weten? Dan wil je vast zijn boek “De gave van Dyslexie” lezen!

Dus hoe kan je kind met dyslexie Engels leren? Door onder te dompelen (vakantie, films, spelletjes,…) en door woorden visueel te maken in het hoofd. Want als je kind dyslexie heeft, dan heeft je kind baat bij een visuele methode.

Bestel het boek "Krachtig anders leren" van Wim Bouman.

Hebben kinderen met leerproblemen zoals dyslexie en dyscalculie een neurologische afwijking of hebben ze een andere leerstijl?

En hoe zit het eigenlijk met schoolgerelateerde sociaal-emotionele problemen zoals concentratieproblemen, een negatief zelfbeeld en faalangst?

Krachtig anders leren geeft antwoord.

Krachtig ander leren