lezen-op-tijd

Lezen op tijd is hier een ramp! Mijn dochter raakt helemaal in paniek als er de klok wordt naast gezet! Alles blokkeert en het leesniveau keldert door de stress. En mijn kind heeft het sowieso al niet zo makkelijk met lezen… Herkenbaar?

Waarom laat de school je kind op tijd lezen en waarom heeft je kind er zo veel stress van?

Als je dat wil weten: lees dan verder!

Waarom laat school je kind op tijd lezen?

Daar kwam ik onlangs achter door een artikel op Klasse.be. Een verhelderende ontdekking die perfect past in het plaatje dat ik al had.

Ze laten je kind op tijd lezen omdat het helpt om lezen te automatiseren. Als kinderen worden gepusht om sneller te hakken en te plakken dan gaan de letters overvloeien in het vloeiend uitspreken van de woorden en dus naar vloeiend lezen.

En dat werkt ook voor de meeste kinderen! Maar als jouw kind daar ontzettend veel stress van heeft en daardoor blokkeert, dan is dat een signaal dat je kind iets anders nodig heeft om tot vloeiend lezen te komen.

Benieuwd  naar het artikel in klasse.be? je leest het hier: Waarom moeten kinderen lezen tegen de tijd?

Lezen op tijd: zin of onzin?

Of lezen op tijd je kind zal helpen om het lezen te automatiseren en de leessnelheid omhoog te brengen, dat hangt er van af hoe je kind denkt en dus moet leren.

Niet alle kinderen denken op dezelfde manier, dus ook niet alle kinderen hebben dezelfde manier nodig om met lezen vooruit te komen.

De school gebruikt een manier om les te geven die bij de meeste leerlingen past: dat is de auditief digitaal. Denk maar aan de juf of meester die de les uitlegt en de kinderen die luisteren (= auditief) of aan alle regeltjes en stap voor stap methodes die de leerling stap voor stap naar het beheersen, automatiseren van de leerstof brengt. En inderdaad dat werkt goed voor de meeste leerlingen.

Voorkeur: linker of rechter hersenhelft?

De meeste leerlingen geven er dan ook de voorkeur aan om hun linker hersenhelft aan te spreken om informatie te ontvangen en op te slaan. Maar dat is niet bij alle leerlingen zo.

Er zijn ook leerlingen die hun rechter hersenhelft nodig hebben om tot onthouden en leren te kunnen komen. Voor hen werkt het niet om stap voor stap leerstof op te slaan: zij hebben eerst het totaalbeeld nodig en pas dan kunnen ze in detail gaan. Ook werkt het auditieve van school niet voor hen. Ze moeten het kunnen “zien” om het te snappen en het te onthouden.

Daarom is leren lezen door te hakken en te plakken voor hen moeilijk: zo leren ze het niet (goed). Vaak lukt hakken wel, maar plakken niet. Vaak is het leesniveau van deze leerlingen lager dan door school wordt verwacht. Zij draaien vaak letters om zoals b en d of lezen het woord paleis en zeggen kasteel (= radend lezen).

Leestip: Wil je meer weten over de werking van de twee hersenhelften? Lees dan "Wat is beelddenken?"

De stress van de tijd

Als je kind moeite heeft met lezen zal het waarschijnlijk ook veel stress hebben als het op tijd moet lezen. En dat komt niet alleen door het feit dat je kind niet goed mee kan met stap voor stap methodes. Er is nog een belangrijke reden voor… en die zit ook in de hersenen.

Doordat je kind meer in de rechter hersenhelft zit en minder goed is met de linker kant, kan je kind ook niet goed met tijd omgaan.

Tijd speelt zich af in de linker hersenhelft (link beelddenken). Als jouw kind niet zo goed is met links, dan heeft je kind niet veel voeling met tijd. Denk maar eens even na hoe je kind met tijd omgaat. Heeft je kind voeling met tijd? Of droomt je kind altijd weg in zijn eigen wereld of activiteit waar tijd niet mee doet?

Voordelen?

Dat heeft ook zo zijn voordelen: als we in de speeltuin zijn en ik zeg tegen mijn dochter dat we naar huis gaan, dan vraagt ze altijd of ze nog mag blijven. Als ik dan zeg : “Ok nog 3 minuten” dan is ze daar heel blij mee!

Als je bewust bezig bent met tijd dan weet je dat je niet veel hebt gekregen met 3 minuten. Maar voor haar voelt dat niet zo: ze is er dan oprecht blij mee! ?

Op school…

Maar als je kind op school op tijd moet lezen dan is het een ander verhaal! Dan is het stress tot en met en het blokkeert je kind misschien wel helemaal.

Je kind denkt vanuit het totaalbeeld. Ze ziet de woorden die ze moet lezen en de klok tegelijk. Ze probeert de klok in het oog te houden terwijl ze probeert ze snel mogelijk te lezen. Er is geen focus op het lezen.

Stel je voor hoe het voelt…

Stel je maar eens voor: “Oei, ik moet op tijd lezen. X aantal woorden lezen op X minuten om goede punten te hebben. Het moet perfect zijn. Ik mag dus niet fout lezen én het moet snel gaan.”

Terwijl het kind probeert te lezen zitten ook al deze gedachten in het hoofd terwijl je kind er geen idee van heeft hoever ze staat met de tijd, want ze heeft er geen voeling mee.

Dit legt een enorme druk op je kind, er is geen focus op het lezen en het lezen gaat al niet fantastisch, het is sowieso al moeilijk. Het resultaat is paniek en een slechte leesoefening.

Geen vooruitgang…

Het ergste is dat je kind stress heeft voor niets, want het levert je kind geen enkele vooruitgang op.

Omdat je kind niet goed is met links, zoals de andere kinderen, heeft je kind een andere aanpak nodig om het lezen te automatiseren. Dus op tijd lezen geeft niet alleen stress: het levert ook niets op, omdat je kind anders denkt.

Hoe je kind het lezen wél automatiseert

Als lezen op tijd niet werkt voor je kind, wat moet je kind dan doen om het lezen wél te automatiseren? In ieder geval zonder klok, maar mét beeld.

Als je kind goed is met de rechter hersenhelft kan je kind vlot leren lezen door woorden als een beeld in het geheugen op te slaan. Dan kan je kind dat woord in een flits op het geheel herkennen en vlot lezen. Denk maar aan het logo van je favoriete winkel: dat herken je ook in een flits. Je hoeft niets te ontleden. Onze hersenen werken razend snel met beelden.

Jouw kind kan wél vlot leren lezen als jullie gebruik maken van beeld en dat werkt zeer goed en vlot: geen gehuil en gezwoeg en gezweet meer maar wél resultaat. En dat is dat het leesniveau van je kind vlot omhoog zal gaan!

Bestel het boek "Krachtig anders leren" van Wim Bouman.

Hebben kinderen met leerproblemen zoals dyslexie en dyscalculie een neurologische afwijking of hebben ze een andere leerstijl?

En hoe zit het eigenlijk met schoolgerelateerde sociaal-emotionele problemen zoals concentratieproblemen, een negatief zelfbeeld en faalangst?

Krachtig anders leren geeft antwoord.

Krachtig ander leren